Secondary mathematics teachers' professional competencies for effective teaching of variability-related ideas: A Japanese case study

  • Orlando González

Résumé

The importance of statistics education in secondary school has been emphasized in numerous mathematics curriculum reforms carried out recently in many countries, it being noticeable that variability may arise within all the statistical objects studied in such curricula. Despite this, there have been few attempts to conceptualize or assess empirically teachers’ professional competencies for teaching variability-related ideas. This article introduces a conceptual framework for examining mathematics teachers’ statistical knowledge for teaching alongside teachers’ beliefs and conceptions of variability, as well as a survey instrument developed based on it. Moreover, results from conducting the survey in a case-study Japanese senior high school are reported, and some implications for teaching and teacher training are discussed.
Keywords: teachers’ professional competencies, statistical knowledge for teaching, teachers’ beliefs, teachers’ conceptions of variability.

Compétences professionnelles des professeurs de mathématiques du secondaire pour un enseignement efficace des idées liées à la variabilité : une étude de cas au Japon
L’importance de l’éducation statistique dans le secondaire a été soulignée dans les nombreuses réformes de programmes de mathématiques menées récemment dans divers pays. Il est notoire que la variabilité peut apparaître dans tous les objets statistiques étudiés dans ces programmes. Malgré cela, les tentatives de conceptualiser ou d’évaluer empiriquement les compétences professionnelles des professeurs pour l’enseignement des idées liées à la variabilité sont rares. Cet article présente un cadre conceptuel pour examiner les connaissances statistiques pour l’enseignement que possèdent les professeurs de mathématiques en plus de leurs croyances et conceptions de la variabilité. Il présente également un instrument d’enquête élaboré sur la base de ce cadre. En outre, les résultats de l’exécution de l’enquête dans une école secondaire du deuxième cycle au Japon, à titre d’étude de cas, sont brièvement présentés, et certaines implications pour l’enseignement et la formation des professeurs sont discutées.
Mots-clés : compétences professionnelles des professeurs, connaissances statistiques pour l’enseignement, croyances des professeurs, conceptions des professeurs sur la variabilité.
Publiée
2014-05-23